להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



איך התינוק שלך מסמן לך שהוא עייף?
מה את עושה כשהוא מסמן לך שהוא עייף?
האם את יודעת לקרוא את סימני העייפות שלו?

סימני עייפות הם אחד הכלים הפשוטים והיעילים יותר כשמדובר באורח חייהם של תינוקות. הם עושים לנו סדר. הם אלו שיוצרים את סדר היום שנוצר באופן טבעי אצל תינוקות. אני לא מעודדת אמהות ליצור באופן מלאכותי סדר יום. בוודאי שלא כשמדובר בתינוק שמתחת לגיל ארבעה חודשים. מצד שני, הקשבה פשוטה לסימנים שהוא מאותת לך שמסמנים שהוא רעב, ומסמנים שהוא עייף, תעזור לך להיות קשובה לתינוק ולעזור לו לייצר את סדר היום לפי הצרכים שלו. 
במפגשים שלי עם אמהות ותינוקות כיועצת שינה וגם במעגלי אמהות, אני פוגשת תינוקות רבים שחוסר השקט שלהם נובע מהסיבה הפשוטה שהם פשוט - עייפים! זהו לא תינוק טורדני, או חסר שקט, אין לו גזים, והוא לא סובל משום דבר. הוא פשוט עייף. ויש הרבה כאלה.
המשימה שלך היא לתת לו את התנאים המתאימים ובזמן הנכון כדי לסייע לו להרדם ולישון. 
אני פוגשת גם הרבה הורים שחושבים "לא נורא אם הוא ער חמש שעות רצוף, כך הוא ישן יותר טוב בלילה" או "ירדם בקלות רבה יותר". בזמן שבעצם, ההפך הוא הנכון. תינוקות שישנו טוב במהלך היום, מגיעים רגועים יותר לקראת שנת הלילה ולכן נרדמים יותר בקלות. ויש סיכוי שאולי גם ישנו קצת יותר טוב לאורך הלילה.

סימני עייפות:
תינוקות יודעים כבר מהלידה לסמן לנו שהם עייפים, רעבים ואפילו שהם צריכים פיפי וקקי. אם רק נקשיב טוב ונדע לקרוא את הסימנים נוכל להענות לצרכים. סימני העייפות מתחילים בידיים וברגליים, לאחר מכן הם עוברים לסימנים שמופיעים באיזור הפנים, לאחר מכן, אם לא נתנו מענה לסימני העייפות הקודמים, הם הולכים ומתחזקים ומתחילים להתבטא בקולות וצלילים המופקים מפיו של התינוק. ואם גם זה לא עוזר, הם פשוט מתחילים לבכות. לכן, בכי הוא סימן מאוחר לעייפות. ואותו הדבר נכון גם לגבי רעב. בכי הוא סימן מאוחר לרעב. 
הזמן האידאלי להשכיב תינוק לישון הוא עם הופעת סימני העייפות הראשונים. אז הוא עדיין רגוע, אבל עייף. ויש סיכוי שירדם יותר בקלות. כשמגיעים לסימני העייפות המתקדמים, התינוק כבר אינו רגוע ויתקשה להרדם.
אלו הם חלונות השינה של תינוקות. חלון שינה - קרי הזמן הטוב ביותר להשכיב תינוק לישון, הוא בזמן שבין סימני העייפות הראשונים ועד הסימנים המאוחרים יותר. רצוי, כמה שיותר מוקדם. 

סימנים אופיינים:
סימנים אופיינים שאמהות רבות מוצאות יכולים להיות: גבות אדומות, רגליים וידיים נעות בקצב לא סדיר ובאי שקט, שפשוף אף/אוזניים/פרצוף/שיער, שפשוף הפרצוף על גבי מזרן הפעילות, צלילים מסויימים (לפעמים צווחות קטנות) ועוד. אלו הם סימנים אופיינים. עם זאת, לכל תינוק יש את הסימנים שהוא מאמץ. ככל שתדעי לקרוא את סימני העייפות בצורה טובה יותר ולהענות להם על ידי יצירת התנאים המתאימים לשינה, כך הם יתחדדו ויתבהרו. 

איך נזהה אותם?
נעשה תצפיות! קחי דף ועט וצפי בתינוק שלך, בלי לצפות לשום דבר. פשוט להתבונן ולרשום כל תנועה או צליל שהוא מפיק/עושה. אני ממליצה להתיישב ליד התינוק לפי חלונות הערות שלו. כלומר - לפי משך הזמן האופייני שהוא בדרך כלל ער בין שינה לשינה. אצל רוב התינוקות מעגל גיל ארבעה חודשים, מדובר בכשעה אחרי שקם משנת הלילה. רוב התינוקות יתעייפות כשעה ורבע-וחצי אחרי היקיצה הראשונה (תינוקות קטנטנים עשויים להיות עייפים כבר שעה לאחר היקיצה, ולכן יש לשבת לידם מוקדם יותר). 
בצעי את התצפית הזו למשך כמה ימים. ואז אילו סימנים משותפים הופעו בזמן שהיה סמוך לשנת הבוקר של התינוק. כך תוכלי לזהות בוודאות את הסימנים. 

טקס שינה - המענה הנכון לסימני העייפות:
המענה הראשון שחשוב לתת לסימני העייפות - הוא להכיר בהם באמצעות השפה. אימרי לתינוקך - "אני רואה שאת עייפה, בואי נלך לישון". היא תבין את הכוונה, והמשפט הזה יעזור לה לאט לאט להיות מודעת לכך שהיא עייפה ובעתיד גם לבקש לרצות לישון. 
טקס שינה מתחיל כשהתינוק ערני ומסתיים כשהתינוק עייף.
טקס שינה הוא חד כיווני - כלומר, ברגע שהוא מתחיל הוא מסתיים בתינוק שישן במיטה. אם אבא מגיע באמצע הטקס אחרי יום עבודה ולא ראה את התינוק, לא רצוי לעשות הפסקה כדי ללכת לשחק עם אבא. זה עשוי לבלבל את התינוק. 
טקס שינה - חשוב שיהיה קבוע, שיכיל רצף פעולות קבועות שנותנות בטחון והבנה של מה עתיד לבוא בכל רגע. לא נרחיב כאן על חשיבות הטקסים מפאת קוצר המקום. אולי במאמר אחר.
טקס שינה לקראת שנת לילה - יכול להכיל מקלחת, עיסוי/סיפור, הנקה/בקבוק, שיר קצר ושינה.
טקס שינה לקראת שנת יום - יכול להכיל רצף של פעולות קצרות וממוקדות יותר כמו - שיר, סגירת הוילון/חלון, להגיד לילה טוב לדובי/לשמש ולישון. עניין של דקה או שתיים. 

סמנו הצלחות והיו ריאלים:
בתהליך הזה שבו אנו לומדים את סימני העייפות של התינוקות שלנו ומתחלים להענות להם בצורה מדוייקת, חלק מהפעמים נצליח לעזור לתינוק להרדם בקלות ובחלקן זה יהיה בפחות קלות, לעיתים אפילו כרוך בבכי.
חשוב להיות ריאליים, ולסמן את ההצלחות. אם ביום אחד הצלחנו לקרוא סימני עייפות ולהענות אליהם בזמן - זה נפלא. בתקווה שמחר נצליח פעמיים ואולי יותר. ובכל יום נסמן את הפעמים שבהם הצלחנו! 
בתוך השגרה שאתם יוצרים, חשוב גם לתת מקום לשוברי השגרה. אם פעם אחת אבא מגיע ונכנס באמצע הטקס, לא נורא. תנו לו להנות. ומחר תחזרו לשיגרה ולפעולות הקבועות סביב השינה. חשוב לאפשר גם לתינוקות שלנו את האפשרות להתמודד עם דברים שהם מחוץ לשגרה. 

קריאת הסימנים היא כלי פשוט ויעיל וברגע שלומדים את הסימנים ומבינים אותם, כמו שאתם מבינים ש 1+1=2, כל התקשורת נהיית פשוטה וקלה יותר. 
קריאת סימנים מהנה!

שני ליבמן - יועצת שינה, ומדריכת הנקה ויועצת מנשאים. מלווה ומדריכה הורים אחרי לידה.
צלצלו עכשיו כדי לשמוע על תהליכי יעוץ שינה וסדנאות "תנו לישון בשקט". 050-3721895

 
לייבסיטי - בניית אתרים