להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



איך לעזור לתינוקות להסתגל לשינוי של שעון החורף?
מאת: שני ליבמן - יועצת שינה. יעוצים להורים מכל הארץ , גם באמצעות הסקייפ.


שעון החורף אוטוטו מגיע אלינו. כבר עכשיו רואים איך הימים מתקצרים והחושך מקדים ומקדים. חלק מהילדים מגיבים לשינויים שבמזג האויר ומתחילים כבר עכשיו להיות עייפים יותר ויותר מוקדם. וזה נפלא! יש כאלה שמתאימים את עצמם באופן טבעי והדרגתי לשינוי.

אז מה הוא השינוי? בלילה שבין שבת 24/10 לראשון 25/10 נזיז את המחוגים אחורה ושלוש בלילה יהפוך להיות שתיים בלילה. החדשות הטובות הן שאנחנו מקבלים שעה נוספת בשנת הלילה (לפחות הרווקים שבינינו). החדשות הפחות טובות הן – שהרבה ילדים שנהגו להתעורר ביקיצה טבעית (ומדוייקת להפליא) בשעה 6:00 עשויים להקדים ולקום בשעה 5:00. המשמעות היא שצריך לסנכרן בין השעון הביולוגי של הילדים לבין השעון החיצוני המקובל על כולם מסביב. יש כאלה שזה יקח להם ימים בודדים ויש כאלה שהתהליך עשוי לקחת מספר שבועות. הדבר תלוי בעיקר באופיו של הילד וביכולתו להסתגל לשינויים.

זה עשוי להיות מאד מתסכל, במיוחד עבורנו ההורים. יש לזכור שעבורם זה לא מתסכל כלל. הם ערים והכל בסדר גם אם מדובר בשעה שש או חמש (שעות שאנחנו כל כך מנסים להמנע מהן...).

אז מה אפשר לעשות בכל זאת, כדי לעזור להם להסתגל לשעון החורף?

אפשרות ראשונה ומקובלת מאד במחוזותנו - היא להתכונן מראש.
כשמדובר בתינוקות, ההסתגלות לשעון עשויה להיות מורכבת והכנה מראש עשויה לעזור לנו ולהם. הכנה זו מתאימה גם לאלה שפשוט חשוב להם להיות מוכנים, או ששעת ההשכבה שלהם מאד מדוייקת וקבועה. לפיכך, בשבוע שלפני הזזת השעון, נתחיל להקדים את שעת ההשכבה בחמש עד עשר דקות כל יום. תוך הקשבה לסימני העייפות ולמידת הסבלנות של הילד. כך אנחנו מייצרים תהליך הדרגתי ביותר, עם שינוי מינימלי, ועד שיזיזו את השעון, הגוף של הילד יסתגל כבר לשינוי.

אפשרות נוספת - היא הסתגלות בדיעבד:
אני באופן אישי, מעדיפה את האפשרות הזו. אינני רואה יתרון משמעותי בלהתחיל לדחות את שעת השינה לפני שהשעון התחלף. בכל  מקרה, זה תהליך שכולנו צריכים להסתגל אליו ביחד. אז נעשה זאת ביחד, בזמן אמת. אין יתרון בהערכות מראש. בנוסף, יש פעוטות שיעברו את שינוי השעון בקלות ועבורם אין משמעות בהכנת הקרקע.
במקרה כזה, ביום שלאחר הזזת השעון, נשכיב את הילדים בשעה ה"ישנה" (לדוגמא: אלה שהיו רגילים להרדם בשמונה, יכולים להכנס למיטה בשבע) ובכל ערב ניתן לדחות את שעת ההשכבה בחמש עד עשר דקות. זאת כמובן אם חשוב לכם לשמור על שעת השכבה מסויימת. 

בבוקר, אם התינוק מתעורר בשעה שהיא מוקדמת מהצפוי, יש להעביר לו את המסר שזהו לילה ושכל הבית ישן. לא כדאי לדבר איתו על העניין בבוקר, ולהמנע מהסברים. פשוט להודיע לו שעכשיו ישנים. ולהחזירו לישון כפי שאתם עושים במהלך הלילה, מבלי להדליק אור. אפשר ללטף או להשמיע את הצליל הקבוע שמסמן לו שעכשיו ישנים. אם הוא שוכב במיטה ערני ומבסוט, וכל מאמציכם לא מצליחים להרדימו, אפשרו זאת. חיזרו לישון בעצמכם או לנמנם. לאט לאט הוא יבין שבשעה הזו ישנים. ויצטרף גם הוא. צריך פשוט לחכות שהשעון הביולוגי שלו יסתנכרן עם השגרה שבחוץ. 
אצל תינוקות ופעוטות, שימו לב לסימני עייפות והשכיבו את התינוקות לישון בסימני העייפות הראשונים. גם כשמדובר בזמני השינה במהלך היום. 

לילדים הגדולים, אפשר להסביר על השינוי העתיד לבוא ומה הולך לקרות בבוקר של אותו היום.
שימו לב שחדר הילדים חשוך, שהתריסים מוגפים והחלונות סגורים והשמש לא מבצבצת מבעד לתריס פתוח. הדבר יעזור להם להמשיך לישון, עד שאתם תבואו ותפתחו את התריסים ותודיעו על בואו של הבוקר. אצל הרבה מאד מהילדים השינוי בשעון מתבטא בבוקר אחד של יקיצה מוקדמת בלבד. לכן אני מציעה לאפשר זאת ולהכין את עצמכם מראש לאפשרות שתדרשו לקום מוקדם, ולהקדים גם את שעת השינה שלכם ההורים. 
 
לסיכום, קחו בחשבון שמדובר בכמה ימים עד כמה שבועות שבהם אתם עלולים להתעורר מוקדם יותר. לכן, הקפידו בעצמכם ללכת לישון מוקדם יותר. השבועות הללו עלולים להיות מעייפים, אך עם קצת סבלנות, נעבור גם אותם. זכרו שהקושי נובע בעיקר מהרצון שלנו להמשיך לישון עד שעה מאוחרת יותר, ואין כל בעיה עם יקיצה מוקדמת אצל הילדים. זה בעיקר הפרשנות שלנו והרצון שלנו להמשיך לישון. 

למידע נוסף על יעוץ שינה, ויועצת שינה לחצו כאן.
ליצירת קשר - שני ליבמן - יועצת שינה, מדריכת הנקה ויועצת מנשאים 050-3721895
 
לייבסיטי - בניית אתרים